EMILY

559125.jpg

sodan jälkeen kaupoissa ei ollut ulkomaalaisia nukkeja.  Minulla oli vain vanha Martta-nukke.  Jotain haavekuvia minulla oli nukeista, joita olin nähnyt tovereillani. Nykyisin on "hienoa" olla Kallion kaupunginosasta!?  Sieltähän minäkin, stadilainen kakara avain kaulassa!  Tunsin kaikki stadin parhaat litskajemmat ja kiiltsikkakaupat. Kerran sitten näin Fleminginkadulla paperikaupan ikkunassa kaksi nukkea, jotka salpasivat hengityksen!!  Rahaa ei niin paljon ollut, mutta tein elämäni ensimmäisen vähittäisostokaupan!!  Kiltti kaupan täti tunsi myötätuntoa innokasta pikku-tyttöä kohtaan, varasi nuken minulle. Kannoin sinne kaikki pennoseni, mitä ikinä sain kerättyä ja kannoin ne kauppaan.  Vihdoin täti ehkä kyllästyi ja sain nuken! Se on edelleen tallella, ehjä muuten, mutta kuminauhat ovat löystyneet ja olen ikävä kyllä meikannut sen kasvot!  Nuken nimeksi tuli Emily, Pikku Prinsessa kirjan mukaan.

Sen täytyy olla jokin Schildkrötin piraatti, kun pikkutytön rahat siihen riittivät! Toinen nukeista oli vauva ja minua vuosikaudet on harmittanut, miksi en ostanut sitä!  Niinpä ostin sen nyt, kun näin sen eBayssä.

559113.jpg

Emily on guttaperkkaa, vauva ehkä selluloidia, en oikein erota niitä.  Emily on 40 cm. vauva 45.

712479.jpg

Löysinpä kuvan lapsuuteni Martta-nukesta!  Sen nimi oli Katri, tätini mukaan, joka sen minulle lahjoitti.  Nalle on oma tekemäni.